قوانین و مقررات پوشش و حجاب
قوانین ومقررات پوشش وحجاب
گروههای پزشکی، مرهم گذار درد بیماران و محرم اسرار ایشانند، بنابراین برای توفیق بیشتر خود و بهبود دردهای جسمانی بیماران، باید زمینه های برقراری ارتباط های روحی و عاطفی خود را با آنان فراهم نمایند. یکی از عوامل موثر در فرآیند هماهنگی های روحی بیماران با مداواگران رعایت اخلاق حرفه ای و آراستگی و پوشش مناسب مداواگران است. به همین منظور آیین نامه پوشش مناسب به شرح ذیل اعلام می شود.
فصل اول: کلیات
دانشجویان محترم دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، برای ورود به دانشکده ها و سایر محیط های آموزشی، به رعایت و اجرای این آیین نامه ملزم می باشند.
فصل دوم: پوشش مناسب
پوشش دانشجویان خانم وآقا، هنگام ورود به بیمارستان های آموزشی و محیط های بالینی باید دارای ویژگی های زیر باشد:
1- لباس دانشجویان آقاباید ساده و متعارف بوده و شامل : پیراهن و شلوار مرتب و مناسب و جهت دانشجویان خانم شامل مانتو و شلوار راحت و مناسب باشد.
2 - پوشاندن کامل موواستفاده ازمقنعه های بلندورعایت حجاب اسلامی مناسب باضوابط شرعی برای خانم هاموردتاکیداست.
3- جوراب ها باید متناسب باشند و از نپوشیدن جوراب خودداری شود.
4- کفش ها باید ، راحت، پنجه پهن، تمیز و دارای رنگ ملایم و متعارف باشد.
5- از پوشیدن دم پایی در محیط های آموزشی باید خودداری شود.
6- از مانتو، پیراهن و شلوار تنگ و چسبان،کوتاه و در اندازه غیر معمولی با رنگ های تند نباید استفاده شود. همچنین دکمه های مانتو ها و پیراهن ها باید در تمام مدت حضور در محیط های آموزشی به طور کامل بسته باشد.
7- از تی شرت و لباس های ورزشی حاوی تصاویر و نوشته های نامناسب با عرف پرهیز شود.
8- در محیط های آموزشی، از به کار بردن وسایل آرایشی و زیور آلات مانند دست بند، گردن بند، النگو، انگشتری طلا ( به جز حلقه ی ازدواج) و عطرهای تند و حساسیت زا باید خودداری شود.
9- ناخن ها باید کوتاه،تمیز،بدون لاک باشد. استفاده از ناخن های مصنوعی و ناخن بلند مناسب نیست.
10- دانشجویان پسر نباید موهای خود را به صورت های غیر متعارف و بلند تر از حد معمول نگاه دارند .
فصل سوم: موارد دیگر
1- از استعمال انواع دخانیات در محیط های آموزشی و بالینی باید پرهیز شود.
2- در زمان حضور در کلاس های درس،سالن های کنفرانس و کتابخانه ها، تلفن های همراه باید خاموش باشند و در مواقع دیگر نیز جز در موارد خیلی ضروری نباید تلفن های همراه را روشن کرد.
3- از جویدن آدامس در کلاس های درس،سالن های کنفرانس و در حضور اساتید باید پرهیز شود.
4- هرگونه بحث و شوخی های نامناسب و خندیدن با صدای بلند در تمامی محیط های بالینی بخصوص در مقابل بیماران و یا محیط های عمومی نظیر آسانسورها، رستوران ها و ... ممنوع می باشد.
5- رعایت ادب نفس و اخلاق حرفه ای به ویژه فروتنی و برخورد مناسب با همکاران ضروری و ستودنی است.
نظارت بر اجرا و پی گیری موارد تخلف از آیین نامه
1- نظارت بر رعایت اصول این آیین نامه در دانشکده ها بر عهده ی رئیس و معاونت آموزشی دانشکده مربوطه می باشد.
2- به افرادی که اخلاق حرفه ای و مواد این آیین نامه را رعایت نکنند، تذکرات لازم ارائه و در صورت اصرار بر تکرار تخلف به مراجع ذی ربط معرفی خواهند شد.